تبلیغات
ارباب حکمت - حدود اظهار زینت در قرآن و سنت (2)
دوشنبه 27 آذر 1391

حدود اظهار زینت در قرآن و سنت (2)

   نوشته شده توسط: ارباب حکمت    

استفاده از طلا و نقره و حریر برای زنان منعی ندارد

عن ابْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع عَنِ الْمَـرْأَةِ یَكُونُ عَلَیْهَا الْحُلِـیُّ وَ الْخَلْخَالُ وَ الْمَسَكَةُ وَ الْـقُرْطَانُ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْـوَرِقِ تُحْرِمُ فِیهِ وَ هُوَ عَلَـیْهَا وَ قَدْ كَانَتْ تَلْبَسُهُ فِی بَیـْتِـهَا قَـبْلَ حَجِّهَا أَ تَنْزَعُهُ إِذَا أَحْرَمَتْ أَوْ تَــتْرُكُهُ عَلَى حَالِهِ؟! قَالَ: تُحْرِمُ فِـیهِ وَ تَلْبَسُهُ مِنْ غَـیْرِ أَنْ تُظْهِرَهُ لِلرِّجَالِ فِی مَرْكَبِهَا وَ مَسِیرِهَا (كافی، مجلد4، ص 345، بابُ ما یجوزُ لِلمُحرِمة أن تلبَسه من....)

ابن حجاج می‌گوید: از حضرت کاظم علیه السلام دربارۀ زنی پرسیدم که بر او زیورآلات و خلخال و النگو و گوشواره از طلا و سکه است و مُحرِم می‌شود، در حالی که در خانه‌اش نیز آنها را می‌پوشید، پیش از حجش. آیا بَرکَند آنگاه که مُحرِم می‌شود یا به حال خود واگزارد؟! گفت: با آنها مُحرِم می‌گردد و می‌پوشدشان بی‌آنکه بر مردان آشکارشان سازد، در مرکب و مسیرش.

عن ابی داود یوسفَ بنِ ابراهیمَ قال: دَخَلتُ علی ابی عبدِ اللهِ علیهِ السلامُ و عَلَیَّ قَباءُ خَـزٍّ و بِطانَـتُهُ خَـزٌّ، و طَیلَسانُ خَـزٍّ مُرتَـفِعٌ، فَـقُلتُ: اِنَّ عَلَیَّ ثَوباً اَکرَهُ لَبسَهُ! فَـقال «و ما هُـوَ ؟!» قُلتُ: طَیلَسانِیٌّ هذا! قالَ: «و ما بالُ الطَّیلَسان؟!» قُلتُ: هُـوَ خَـزٌّ. قال: «و ما بالُ الخَـزِّ؟!» قُلتُ: سَداهُ اَبریسُم! قال: «و ما بالُ الابریسُم؟» قال «لایُکرَهُ أن یکونَ سَدَا الثَوبِ أبریسُمَ و لا زَرُّهُ و لا عَلَمُهُ و اِنَّما یُکرَهُ المُصمَتُ مِنَ الابریسُمِ لِلرِجالِ و لا یُکرَهُ لِلنِساء».

ابی داود می‌گوید: بر حضرت صادق (ع) وارد شدم در حالی که قبائی از خز که آستر آن هم خز بود پوشیده بودم، و طیلسان لباسی است از خز دو لایه، پس گفتم: بر من لباسی است که پوشیدنش را کراهت دارم! پرسید: آن چیست؟! گفتم: این طیلسانی است! پرسید: بر طیلسان چیست؟! (چه اشکالی دارد) گفتم: خز است! پرسید: بر خز چیست؟! گفتم: پارچه‌یی است که خطوط آن ابریشمی است! پرسید: بر ابریشم چه اشکالی است؟! و افزود که: کراهتی نیست که خطوط لباسِ (مردان) ابریشمی باشد و نیز دکمۀ آن و نقش و نگارش، و فقط لباسِ یکدست از ابریشم برای مردان کراهت دارد و نه برای زنان. (كافی، ج6، ص451، باب لبس الخز)

محمدٌ عنِ الاَربعه قال: سَأَلتُ أبا عبدِ اللهِ علیه السّلامُ عَن حِلیَةِ الـنِّساءِ بِالـذَّهَبِ و الـفِضَّةِ؟! فقال: لا بَـأسَ بِـهِ.

محمد می‌گوید: از حضرت صادق (ع) از زیور گرفتن زنان به طلا و نقره پرسیدم؟ پس فرمود: اشکالی در آن نیست. (كافی، ج6، ص475، باب الحلی)

عن ابی بُکَیر، عن بعض اصحابنا، عن ابی عبدِ الله علیه السّلامُ قالَ: اَلـنِّساءُ یَلبِسنَ الحریرَ و الدِّیباجَ اِلّا فِی الِاحرامِ.

و باز از حضرت صادق حدیث کرده است که گفت: زنان حریر و دیبا می‌پوشند جز در اِحرام. (كافی، ج6، ص454، باب لبس الحریر و الدیباج)

در پاره‌یی روایات، لباس ابریشمی و استفاده از طلا برای مردان منع شده است، آن هم به دلیل عقلی و قرآنی. نظری به آیات و روایات در این خصوص بیافکنیم؛

گنج ننهادن طلا و نقره (انفاق کردن یا گنج نهادن)

خدای تبارک و تعالی رشد معنوی و علمی و تعالی اخلاقی آحاد جامعه را به توزیع عادلانۀ ثروت در میان اقشار مختلف مردم منوط دانسته، و در آیات عدیده، تحت عناوین مختلف، مثل انفاق، جهاد با مال، صدقات (زکوة مصطلح)، خمس، احسان و مانند اینها، انجام آن را از اهل ایمان خواسته است، و در کتاب مجیدش بر ضرورت گردش ثروت در میان همۀ مردم، از غنی و فقیر، تأکید نهاده، و از ذخیره کردن و گنج نهادن آن مؤکداً نهی فرموده است، و برای کسانی که انفاق نکنند در راه خدا، از زن و مرد، به طوری که تقسیم منصفانۀ ثروت و فقر زدایی از جامعه تحقق پذیرد، و مال خویش را گنج نهند، عذابی سخت و دردناک وعده فرموده است.

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَ الْمَسَاكِینِ وَ الْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَ الْمُـؤَلَّـفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الـرِّقَابِ وَ الْـغَارِمِینَ وَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَلِیمٌ حَكِیمٌ (توبه 60)

جز این نیست که صدقات (زکوة مصطلح در فقه) از آنِ نیازمندان است و نیز درماندگان و گردآورندگان آن (زکوة) و آنانی (از اهل کتاب) که دلهاشان الفت گرفته است (با مؤمنان) و آنانی که در بندند (زندانیان) و بدهکاران، و در راه خدا و رهگزران غریب، و این فریضه‌یی است از سوی خدا و خدا علیمی است حکیم.

وَاعْلَمُواْ أَنَّـمَا غَنِمْـتُم مِّن شَیْءٍ فَـأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاكِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِن كُنـتُمْ آمَنـتُمْ بِاللّهِ وَمَا أَنـزَلْـنَا عَلَى عَبْدِنَا یَوْمَ الْـفُرْقَانِ (انفال 41)

و بدانید که حتماً آنچه را به غنیمت بردید از هر چیزی، پس همانا برای خدا است یک پنجم آن، و نیز برای رسول و خویشاوندان و یتیمان و درماندگان و رهگزران غریب، اگر به راستی ایمان آورده‌اید به خدا و به آنچه که فروفرستادیم بر بنده‌مان روز جدایی حق از باطل.

یَا أَیُّــهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَنـفِـقُـواْ مِن طَـیِّـبَاتِ مَا كَسَبْـتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَلاَ تَیَمَّمُواْ الْخَبِـیثَ مِنْهُ تُـنـفِـقُـونَ وَلَسْـتُم بِآخِذِیهِ إِلاَّ أَن تُغْمِضُواْ فِیهِ وَاعْـلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ (بقره267)

ای آن کسان که ایمان آورده‌اند انفاق کنید از پاکیزه‌های آنچه بدست آورده‌اید، و از آنچه خارج ساختیم از برایتان از زمین، و مباد که نیت کنید که ناپاک آن را انفاق نمایید، در حالی که خود گیرندۀ آن نیستید، جز آنکه بر آن چشم بربندید، و بدانید همانا که خدا بی‌نیازی پسندیده است.

الَّذِینَ یُـنـفِـقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّیْلِ وَالـنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِـیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّـهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَـیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْـزَنُونَ (بقره274)

آنان که انفاق می‌کنند مالهاشان را به شب و روز، نهان و آشکار، پس ایشان را است پاداشی نزد پروردگارشان، و نه ترسی بر آنان است و نه اندوهی.

و اما دربارۀ آنان که مال خود بیاندوزند و انفاقش نکنند، فرموده است:

... وَ الَّذِینَ یَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْـفِضَّـةَ وَلاَ یُـنـفِـقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللّهِ فَــبَشِّرْهُم بِعَـذَابٍ أَلِیمٍ یَوْمَ یُحْمَى عَلَـیْهَا فِی نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَذَا مَا كَنَـزْتُمْ لأَنـفُسِكُمْ فَذُوقُواْ مَا كُنـتُمْ تَكْنِـزُونَ (توبه 34و35)

و آنان که گنج می‌نهند طلا را و نقره را و خرجش نمی‌کنند در راه خدا، پس مژده دِه ایشان را به عذابی دردناک. در آن روزی که گداخته گردد (آن طلاها و نقره‌ها) در آتش دوزخ، پس آنگاه داغ نهاده شود بدان (گنج اندوخته) گونه‌هاشان و پهلوهاشان و پشتهاشان، (پس آنگاه گفته شود) این همان است که گنج نهادید برای خودهاتان، پس بچشید آنچه را ذخیره می‌ساختید.

حال ببینیم در خصوص این مطلب در روایات چه آمده است که مثبت این معنی باشد.

...عَن جابِر بِن عَبد الله الانصاری یَقُولُ سَمِعتُ رَسولَ الله ِصلی الله علیه و سلّم یَقُول: ... ولا صَاحِبِ کَنزٍ لا یَـفعَلُ فیهِ حَـقَّـهُ اِلاَّ جَاءَ کَنزُهُ یَومَ الـقِیامَةِ شُجاعَاً اَقْـرَعَ یَـتْـبَعُهُ فاتِحاً فاهُ، فَاِذا اَتاهُ فَـرَّ مِنهُ فَـیُنادیهِ: خُذ کَنـزَکَ الَّذی خَـبَّـأتَـهُ فَـاَنَا عَنهُ غَنِّیٌ! فَاِذا رَأی اَن لابُدَّ مِنهُ، سَلَکَ یَدَهُ فی فِـیـهِ فَـیَـقـضَمُها قَضمَ الفَحل (مسلم، کتاب زکوة، مجلد3، جزء سوم، ص73)

... جابر بن عبد الله انصاری می‌گوید: شنیدم از رسول خدا (ص) که گفت: ... و هیچ صاحب گنجی نیست که حق اندوخته خود را اداء نکند جز آنکه گنجش، در روز قیامت، به شکل افعیِ‌گَری (به جهت سمّ زیاد پشم‌هایش ریخته) که دهان گشوده است، به سویش می‌شتابد تا بدو رسد، و او از آن افعی می‌گریزد، پس آن فریاد زند که بایست و گنجت را که نهان داشته بودی بگیر، چرا که من از آن بی‌نیازم، پس وقتی اندوخته‌گر دید که از آن افعی (که همان اندوخته‌های دنیای وی است) گریزی نیست، دستش را به دهان افعی فرو برد و افعی همچون حیوان قوی هیکلی دست او را بجوید!

حال می‌توان چنین نتیجه گرفت که یکی از مصادیق بارز گنج نهادن در جامعۀ امروز ما، ذخیرۀ بیش از اندازۀ طلا و نقره، تحت عنوان زیورآلات و جواهرات، می‌باشد. چه توسط زنان یا مردان.

استفادۀ ازظروف طلا و نقره و لباس حریر

عَنْ دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا تَأْكُلْ فِی آنِـیَةِ الذَّهَبِ وَ الْـفِضَّةِ! (کافی، مجلد6، ص267، باب الأكل و الشرب فی آنیة الذهب...)

داود از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که گفت: در ظروف طلا و نقره چیزی نخور!

عَبدالرّحمنِ بن اَبی لَیلَی قال: سَمِعتُ رَسولَ الله صلی الله علیه و سلّم یَـقول: لاتَلبَسُوا الحَریرَ و لاَ الدّیباجَ و لا تَشرَبُوا فی آنِـیَـةِ الذَّهَبِ و الـفِضَّةِ و لاتَـأکُلُوا فی صِحافِها فَاِنَّها لَهُم فِی الدُّنیا. (همان مصدر، ص 137)

از عبد الرحمن روایت است که گفت: من از رسول خدا صلی الله علیه و سلم شنیدم که فرمود:

حریر و دیبا مپوشید، و در ظرفهای طلا و نقره منوشید و در بشقابهایش مخورید، زیرا همه اینها برای آنان (غیر اهل ایمان) است در دنیا.

.منع حریر و طلا برای مردان

قالَ رسولُ الله صلّی اللهُ علیه و آلِه و سلّمَ لِأَمیرِ المؤمنینَ صلواتُ الله علَیه: لا تُخَـتِّم بّالـذَّهَبِ فَـأِنَّـه زینَـتُکَ فِی الآخِرَةِ.

رسول خدا(ص) به علی(ع) فرمود: به طلا انگشتر مگیر زیرا که آن زیور تو در آخرت است.

... عن البَراءِ بنِ عازِب عن رَسولِ اللهِ صلی الله علیه و سلّم، و نَهانَا عَن خَواتیمَ اَوعَن تَخَتُّمِ بِالذَّهَبِ و عَن شُربِ بِالـفِضَّةِ و عَن المَیاثِـرِ و عَنِ الـقَسِّیِّ و عَن لُبسِ الحَریرِ و الاِستَبرَقِ و الدّیباجِ. (مسلم، لباس، باب اول، مجلد سوم، جزء ششم، ص135)

از بَراء بن عازب از رسول خدا صلی الله علیه و سلم روایت می‌کند که:

ما را از پوشیدن انگشتری طلا و از نوشیدن در ظرف نقره و از تشکچه‌های حریر و بافته‌های ابریشمین و نیز از پوشیدن حریر و استبرق و دیبا نهی فرمود.

نکتۀ قابل توجهی که از احادیث بالا برمی‌آید این است که منع انگشتری طلا در این روایت اختصاص به مردان دارد.

عن ابی بُکَیرٍ، عن بعضِ اصحابِنا، عن ابی عبدِ الله علیه السّلامُ قال: لا یَلبَسُ الرَّجُلُ الحریرَ و الدّیباجَ اِلّا فی الحَربِ.

ابی بُکَیر از حضرت صادق (ع) روایت کرده که فرمود: مرد حریر و دیبا نمی‌پوشد مگر در جنگ.

همۀ این مَنهیّات از طرف خدای تعالی و رسول او، برای این است که گرویدگان به این مکتب یا دین، از زن یا مرد، از انباشت ثروت و اندوختن ذخائر ملی خودداری کنند، از جمله طلا و نقره و کلیه جواهرات گرانبها، و نیز پول رایج، که تبع آنها است، و نیز از احتکار مایحتاج عمومی، در همه عرصه‌ها. اگر مؤمنان چنین کنند، به ثبات اقتصادی دست می‌یابند و در نتیجه به رشد همه جانبه نائل می‌گردند.

سفارش به پوشیدن لباسهای روشن و منع از لباسهای تیره

پیامبر اکرم و ائمۀ هدی صلوات الله علیهم نسبت به پوشیدن لباس پاکیزه و زیبا، با رنگهای روشن، عنایت ویژه داشته‌اند.

از پیامبر اکرم است که فرمود: خیرُ ثِیابِکُم البَیاضَ فالبَسُوها... بهترین لباس شما سفید است، پس آن را بپوشید (ابن ماجه، الباس، 5، ص577)

و هم از او است که گفت: اِلبَسُوا ثِیابَ البَیاض، فَاِنَّها اَطهَرُ و اَطـیَبُ. بپوشید لباس سفید را زیرا که پاکترین و پاکیزه‌ترین است. (همان/کافی/وافی، ج20، ص711)

و از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده که در حین آموزش اصحابش فرمود: لا تَلبَسوا السَّوادَ فـاِنَّـهُ لِباسُ فِرعونَ. سیاه مپوشید زیرا که لباس فرعون است. (الفقیه/وافی، ج 20، ص712)

و نیز گفته است که: «لِیَـتـَزیَّنَ اَحَدُکُم لِأخیهِ المُسلِمِ کما یَـتـزَیَّنُ لِلغَریبِ الَّذی یُحِبّ أن یَراهُ فی اَحسَنِ الهَـیئَـةِ» (وافی، ج20، ص695)

هرآینه آراسته گرداند هریک از شما- خود را- برای برادر مُسلِمَش، همان گونه که آراسته می‌گرداند برای بیگانه، که دوست دارد وی را در بهترین شمایل ببیند


برچسب ها: استفاده از طلا و نقره برای زنان و مردان در اسلام ، استفاده از حریر برای زنان و مردان در اسلام ،

foot pain
شنبه 18 شهریور 1396 13:53
I’m not that much of a online reader to be honest but your blogs really nice, keep it up!

I'll go ahead and bookmark your site to come back later on.
All the best
How do you treat a sore Achilles tendon?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 13:02
Great post.
http://danielle1dyer22.unblog.fr
یکشنبه 15 مرداد 1396 22:11
Hi there, I check your blog daily. Your story-telling style is awesome, keep doing what you're doing!
dickersonuabwrvpgxj.wordpress.com
شنبه 14 مرداد 1396 19:52
Hello There. I found your weblog the usage of msn. This is a really well written article.
I will be sure to bookmark it and come back to
read more of your helpful information. Thank you for the post.

I will certainly return.
Shari
سه شنبه 10 مرداد 1396 20:17
I am regular reader, how are you everybody? This article posted at this website is genuinely pleasant.
How can you heal an Achilles tendonitis fast?
شنبه 7 مرداد 1396 16:41
hello there and thank you for your information – I have certainly picked up something new from right here.
I did however expertise a few technical points using this website, as
I experienced to reload the website lots of times previous to I could get it to load correctly.
I had been wondering if your web host is OK? Not that I'm complaining, but
slow loading instances times will often affect your placement in google and can damage your high quality score if ads and marketing with Adwords.
Anyway I am adding this RSS to my email and can look out for a lot more of your respective intriguing content.
Ensure that you update this again very soon.
Celesta
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 15:19
Wonderful goods from you, man. I've bear in mind your
stuff prior to and you're just extremely great.
I really like what you've got here, really like what you are stating and the way by
which you say it. You are making it enjoyable and you
still care for to stay it sensible. I can not wait to learn much
more from you. This is really a wonderful web site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر