تبلیغات
ارباب حکمت - پوشش مردان و تشبه زنان به مردان و مردان به زنان
دوشنبه 27 آذر 1391

پوشش مردان و تشبه زنان به مردان و مردان به زنان

   نوشته شده توسط: ارباب حکمت    

قرآن نسبت به پوشش مردان ساکت است زیرا ساختار بدنی آنها به گونه‌یی نیست که زیبایی خاصی داشته باشد. اما هر دو گروه زنان و مردان مؤمن را به عفت و پاکدامنی و پرهیز از گناه و فحشاء سفارش اکید فرموده است، و تزکیه نفس را اساس رشد و تعالی انسان تا مقام خلیفة اللهی دانسته و در این باره آیات بسیاری نازل فرموده است

. در همین راستا، رسول خدا مردان و زنان مؤمن را از تشبه به یکدیگر منع فرموده، و از طرفین خواسته است در پوشش، نه مردان خود را شبیه زنان سازند و نه زنان به مانند مردان لباس بپوشند.

از ابن عباس روایت شده که گفت:

لَعَنَ رسولُ الله صلی الله علیه و سلّم المُتشبّهین من الرِّجالِ بالنِّساءِ و المتشَبِّهات مِنَ النّساءِ بالرّجالِ.

دورباش داد رسول خدا (ص) مردانی را که خود شبیه زنان سازند و نیز زنانی را که خود شبیه مردان سازند.

(بخاری، مجلد 4، ص63، باب61، حدیث 5885)

عن سَمّاعَة، عن ابی عبدِ الله علیه السّلامُ فی الـرَّجُلِ یَجُـرُّ ثَوبَـهُ، قال: اِنّی لَأَکرَهُ أَن یَتَشَبَّـهَ بِالنِّساءِ.

در حدیثی دیگر سَمّاعه می‌گوید:حضرت صادق درباۀ مردی که دامان لباسش را بر زمین می‌کشد، فرمود: هرآینه من خوش ندارم مردی خود را شبیه زنان سازد!

عطر و بوی خوش برای زنان

زیور یا زینت دیگری که زنان و مردان، به طور مساوی از آن بهره می‌گیرند، بوی خوش یا عطر است. قرآن کریم هم بر استفاده از آن، به هنگام حضور در مساجد- که می‌تواند بر هر اجتماعی اطلاق شود- تأکیده نهاده، و در این خصوص، بین زن و مرد تفاوتی قائل نشده، ولی در پاره‌یی از روایات، از رسول خدا آمده است که زنان فقط به هنگام حضور در نماز عشاء، که آخرین عبادت در مسجد است، معطر و خوش بو نباشند.

از زینب همسر عبدالله از رسول خدا روایت شده که فرمود:

اذا شهِدَتْ اِحداکُنَّ العِشاءَ فلا تَمَسَّ طِیباً (نسائی مجلد 4، جزء 8، کتاب الزینه، باب النهی للمرأة، ص155/ شرح نهج البلاغه مجلد 19 فصل فیما ورد فی الطیب من الآثار، ص347)

هر یک از شما زنان که به نماز عشاء حاضر می‌شود عطر بر خود نزند.

پس در بقیه نمازها استفاده از عطر برای زنان مجاز است. پس زنان می‌توانند و باید جهت حضور در اجتماعات پاکیزه و خوش بو باشند.

در خصوص عطر زدن زنان، و اینکه چرا پیامبر فقط عطر زدن آنها را برای نماز عشاء منع فرموده، چیزی که بنظر می‌رسد در بیان چنین حکمی دخیل بوده باشد، مسألۀ ناامنی ایجاد شده توسط یهود مدینه و تأمین امنیت برای زنان بوده است. اما امروز، چون همه جامعه خود را مسلمان می‌داند، آن احساس عدم امنیت زائل گشته است. البته این احکام بر حسب شرایط محیطی تغییر پذیرند. یعنی زنان مسلمان خود باید وضع اخلاقی حاکم بر محیط زیستشان را بررسی کنند، آنگاه تا آنجا که خدای تعالی دستور فرموده، ابداء زینت نمایند. اما بوی خوش و عطر برگرفتن، در زنان و مردان، در محیطهای یکسان، محکوم به حکم واحد است. یعنی همان قدر که بوی خوش زنان ممکن است بر مردان غیر مؤمن اثر سوء داشته باشد، بوی مردان هم همان اثر را بر زنان غیر مؤمن دارد. پس امروز که اکثر مردان معطر به بوهای خوش و متنوعند، عطر گرفتن زنان نیز به همان نسبت نباید اثر سوئی داشته باشد.

عن ابی سعید قال: ذَکَرَ النبیُّ صلی الله علیه و سلّم امْـرَأةً حَشَتْ خاتَـمَها بِالمِسکِ، فـقالَ هُو اَطْیَبُ الطِّیبِ.

پیامبر زنی را یاد کرد که انگشتری خود را آغشته و پر از مشک کرده بود، پس گفت آن خوشبوترین عطر است. (نسائی، مجلد 4، جزء 8، الزینه، ص 151)

و باز از رسول خدا روایت شده که فرمود:

حقٌّ علَی کُلِّ مُسلِمٍ الغُسلُ و الطِّیبُ و السِّواکُ یومَ الجُمُعَة. (مسند حنبل، مجلد 5، ص 636)

حق هر مسلمانی است (از زن و مرد) غسل کردن و عطر برگرفتن و شستن دندانها در روز جمعه.

وقتی کلمات «مسلم» یا «مؤمن» و مانند اینها در عبارات عربی بیاید، بر حسب قاعدۀ تغلیب، زن و مرد را شامل می‌شود، مثل؛ طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ علَی کُلِ مُسلِمٍ.

از منابع شیعه، چنین روایت شده است:

عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا أُحِبُّ مِنْ دُنْیَاكُمْ إِلَّا النِّسَاءَ وَ الطِّیبَ.

و از حفص بن بختری از امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: دوست ندارم از دنیای شما مگر زنان را و عطر را. (الكافی، مجلد5، ص321، باب حب النساء ...)

عَنْ یَسَارٍ عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ حُبِّبَ إِلَیَّ مِنْ دُنْیَاكُمُ النِّسَاءُ وَ الطِّیبُ وَ جُعِلَ قُرَّةُ عَیْنِی فِی الصَّلَاةِ.

یسار بن انس از پیامبر روایت کرده که فرمود: دوستی دو چیز از دنیای شما در دل من جای گرفته است زنان و عطر، و این (یعنی بوی خوش) نور چشم من است در نماز. (وسائل‏الشیعه، مجلد2، ص144، باب استحباب التطیب ...)

مراد پیامبر اکرم صلوات الله علیه از دوست داشتن زنان، این نیست که همسری و هم بستری با آنان را دوست دارد، بلکه مقصودش این است که بزرگ داشتن و احترام گزاردن و مکرم دانستن و مراعات حقوق ایشان را دوست دارد.

وَ رُوِینَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ كَرِهَ لِلْمَرْأَةِ أَنْ تُصَلِّیَ بِلَا حُلِیٍّ وَ قَالَ لَا تُصَلِّی الْمَرْأَةُ إِلَّا وَ عَلَیْهَا مِنَ الْحُلِیِّ أَدْنَاهُ خُرْصٌ فَمَا فَوْقَهُ وَ لَا تُصَلِّی إِلَّا وَ هِیَ مُخْتَضِبَةٌ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ مُخْتَضِبَةً فَلْتَمَسَّ مَوَاضِعَ الْحِنَّاءِ بِخَلُوقٍ (بحارالأنوار، مجلد 80، ص188، تذنیب ... )

رسول خدا صلی الله علیه و آله کراهت داشت که زنی بی‌زیور نماز گزارد و فرمود: زن، نماز نگزارد جز آنکه بر او زیور باشد، کمترین آن حلقه (طلا یا نقره) تا بالاتر، و نماز نگزارد جز آن که رنگی بر خود نهاده باشد، پس اگر رنگ ننهاده جایگاه‌های رنگ را به عطر زعفران معطر سازد.

با توجه به اینکه نمازها همه در مساجد و به جماعت اقامه می‌شده، پس این دستورات همه برای کسانی است که به حقیقت، به خدا و رسول او و کتاب او ایمان آورده‌اند، و در جستجوی درستی و راستی احکام خدا می‌باشند، و هرگز در مقام بهانه‌جویی و توجیه نیستند. اجراء احکام الهی بسیار آسان است و به هیچ وجه انسان را، از زن و مرد، در تنگنا و حَرَج قرار نمی‌دهد.

بعثتُ بِالحَنَـفِـیَّـةِ السَّهلَةِ السَّمحَة (اُرسِلتُ بِحَنَـفِـیَّـةٍ سَمْحَةٍ). (احمد حنبل، مجلد 6، ص116/ الكافی، مجلد 5، ص494 باب كراهیة الرهبانیة و ترك الباه ...)

مبعوث شدم به دینی حنیف که پیوسته متمایل به راستی و درستی است و نیز آسان گیر و بخشنده است.

عن السَّکَنِ الخَرّاز قال: سَمعتُ ابا عَبدِالله علیه السلام یَـقول: «حقٌّ علی کلِّ مُسلِمٍ فی کلِّ جُمُعَةٍ اَخذَ شارِبِهِ و اَظفارِهِ و مَسَّ شَیءٍ مِن الطّیبِ، و کان رسولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلّم اذا کانَ یومُ الجُمُعَةِ و لم یَکُن عِندَهُ طِیبٌ، دَعا بِبَعضِ خُمُرِ نسائِهِ فَـبَلَّها بِالماءِ ثُمَّ وَضَعَها عَلی وَجهِه». (وافی، مجلد 6، ص696، حدیث5306-13 / کافی، مجلد 6، 511)

از خراز روایت است که گفت: از حضرت صادق (ع) شنیدم که می‌گوید: شایسته است هر مسلمانی در هر جمعه موی شارب خود برگیرد و نیز ناخنهایش را، و چیزی از عطر، و رسول خدا (ص) هرگاه در روز جمعه عطری نمی‌یافت یکی از روسری‌های زنان خود را به آب آغشته می‌ساخت و بر صورت خود می‌کشید.

چند نکته در این حدیث مشهود است؛ اول آنکه عطر برگرفتن در روز جمعه را شایسته هر مسلمانی از زن و مرد می‌داند. دوم آنکه روسری‌های زنان پیامبر همیشه آغشته به عطر است. سوم آنکه زنان پیامبر با همین روسری‌ها در نماز جمعه و دیگر نمازها شرکت می‌کرده‌اند.

عن اسحاقِ الطَّویلِ العَطّار، عن ابی عبدِ الله علیه السلام قال: «کان رسولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلّم یُـنـفِـقُ فِی الطِّیبِ اکثَرَ مِمّا یُـنـفِـقُ فِی الطَّعام». (همان، حدیث5312-19/همان، 512)

از حضرت صادق روایت شده که گفت: رسول خدا (ص) پیوسته در فراهم آوردن عطر بیش از فراهم آوردن خوراک هزینه می‌کرد.

عن الحَسنِ بن الجَهم، قال: اَخرَجَ اِلیَّ ابوالحَسن علیه السلام مَخزَنَةً فیها مِسکٌ من عَـتـیدةِ أبنوسَ فیها بُیوتٌ کُلُّها مِمَّا تَــتَّخِذُهُ النِّساء. (همان، ص704، حدیث 5329-7/همان، 515)

حسن بن جهم می‌گوید: حضرت کاظم مخزنه‌یی از مُشک به من اهداء کرد (شبیه شیشۀ عطر) از جعبۀ آرایشی از آبنوس که در آن خانه خانه است و حاوی لوازم آرایشی است که زنان برمی‌گیرند.

همۀ این روایات متضمن این معنی است که زنان و مردان باید خوشبو باشند، در هر جا که هستند، و این برگرفته از آیۀ خُذُواْ زِینَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ می‌باشد.

اما اگر زنان خود را برای جلوه‌گری در جمع و به نیت جلب توجه نامحرمان معطر سازند، در حکم زنان بی‌حیاء هستند. و این بی‌شرمی در رفتار و گونۀ سخن گفتن آنها هویدا است. چنانکه خدای تعالی در کتاب مجیدش زنان رسول را از این کار نهی اکید فرموده، که این منع، زنان مؤمنات را نیز شامل می‌شود:

یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا (احزاب32)

ای زنان پیامبر شما حتماً به مانند هیچ یک از زنان نیستید البته اگر پرهیز از گناه را پیشه کنید، پس به کرشمه و ناز سخن مگویید که آز بندد در شما آن کس که در دل مرض دارد، و به شایستگی و سزاواری سخن گویید.

روایت است از ابن قیس از اشعری از رسول خدا صلی الله علیه و سلم که فرمود:

اَیُّــمَا امْـرَأَةٍ اِسْتَــعطَرَتْ فَمَـرَّتْ علَی قَومٍ لِیَجِدُوا مِن ریحِها فَهِی کذا و کذا. (ابی داود 4، ترجل، ص 79، 4173)

هر زنی که عطر برگیرد و بر قومی بگزرد تا بوی او را استشمام کنند، پس او چنین و چنان است.

در این گونه موارد است که رسول خدا صلی الله علیه و آله قبول یا عدم قبول اعمال انسانها را منوط کرده است به نیت آنها و فرموده است:

اِنَّـما الاَعمالُ بِالنِّـیاتِ و اِنَّما لِکلِ امْرِئٍ ما نَوَی. (بخاری، مجلد1، بدء الوحی، ص 5 و همه کتب حدیث/ تهذیب‏الأحكام، مجلد1، ص83، باب صفة الوضوء و الفرض منه)

جز این نیست که همه اعمال به نیتها بستگی دارد و جز این نیست که برای هر شخصی همان است که نیت کرده است.

اکنون پرسش این است که زنان از پوشیدن لباسهای تنگ و آرایشهای غلیظ چه نیتی دارند. اگر نیت آنها خودنمایی و رقابت در ابراز زیبایی برتر نباشد، پس چه ضرورتی دارد که چنین کنند. زنان اهل ایمان، اگر در ایمان خود راسخ و پایدارند، و خود را بندۀ خدا می‌دانند نه بنده هوای نفس خویش و دیگران، می‌توانند در چارچوب پیروی از احکام قرآن، به آراستگی کامل در جامعه حضور یابند، بی‌آنکه آسیبی به عفت و اخلاق عمومی وارد شود، و بی‌آنکه خود آزار ببینند. از این نقطه به بعد، وارد دائرۀ «غضَ بصر» می‌شویم که در آیه 30 سورۀ نور، خدای تبارک و تعالی از بندگان مؤمنش خواسته است؛ از هر حرامی چشم خود برپوشند و نگاه خود از آن برگیرند. چون برخی از زینتهای زنان و مردان خود به خود ظاهر است، و خدای تعالی بر این ظهور صحه گزارده، و پیدایی آن را بلااشکال و امری طبیعی دانسته است. امید است مؤمنان به خدا و آخرت به گونه‌یی عمل کنند و دینشان را برای خدا خالص سازند که مشمول مفاد آیات زیر گردند و از مؤمنان راستین و به حق باشند.

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَكَّلُونَ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِیمٌ (انفال2تا4)

جز این نیست که مؤمنان همان‌هایند که هرگاه خدا یاد کرده شود، دلهاشان می‌تپد، و هرگاه آیات او بر ایشان تلاوت گردد، بر ایمانشان افزوده شود، و بر پروردگارشان توکل می‌کنند. همانانی که نماز برپا می‌دارند و از آنچه روزیشان ساختیم خرج می‌کنند. هم اینان مؤمنان راستینند، اینان را درجاتی است نزد پروردگارشان و نیز آمرزشی و روزیِ با کرامتی.

وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالَّذِینَ آوَواْ وَّنَصَرُواْ أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِیمٌ (انفال 74)

و آنان که ایمان آوردند و هجرت نمودند (به ویژه از وادی اخلاق سیئه به سوی ساحت اخلاق حسنه) و مجاهدت کردند در راه خدا، و آنان که پناه دادند و یاری رساندند، هم اینان مؤمنان راستینند، مر ایشان راست آمرزشی و روزیِ با کرامتی.

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لاَ أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ فَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِن دِیَارِهِمْ وَأُوذُواْ فِی سَبِیلِی وَقَاتَلُواْ وَقُتِلُواْ لأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ ثَوَابًا مِّن عِندِ اللّهِ وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ (آل‌عمران 154)

پس پاسخ گفت مر ایشان را پروردگارشان که همانا من تباه نسازم عمل هیچ عمل کننده‌یی از شما را، چه مرد باشد یا زن، شمایان از یکدیگرید، پس آنان که هجرت نمودند و از خانه‌هاشان بیرون کشیده شدند (تبعیدی‌ها و زندانی‌ها) و در راه من آزار دیدند و نبرد کردند و کشته شدند، هر آینه حتماً بدی‌هاشان را می‌پوشانم و هر آینه حتماً به باغهای بهشتی داخلشان می‌سازم که از زیر درختانش نهرها جاری است. پاداشی است از نزد خدا، و خداوند است که نزد او نیکیِ پاداش می‌باشد.

خدای تعالی، بناء به فرموده رسول مکرمش (ص) زیبا است و زیبایی را دوست دارد، و نیز دوست دارد که اثر نعمتهایش را بر بنده‌اش نظاره کند؛ اِنَّ اللهَ جَمیلٌ یُحبُ الجَمالَ و یُحِبُّ اَن یَرَی اَثَرَ نِعَمِهِ عَلَی عَبدِهِ. (وافی، ج 20، باب التجمل، ص693)

و از ابی عبدالله علیه السلام روایت است که فرمود: اِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ، یُحِبُّ الجَمالَ و التَّجَمُلَ و یُبغِضُ البُّؤسَ و التَّباؤُسَ. (وافی، ج 20، باب التجمل، ص696)، همانا خدای عزوجل جمال را دوست دارد و نیز آراستگی و تجمل انسان را، و از بی‌نوایی و خود را بی‌نوا جلوه دادن نفرت دارد.

هم زیبایی باطن را دوست دارد و هم ظاهر را، هم طهارت و تزکیه باطن را دوست دارد و هم ظاهر را. اما عادل است و اجراء عدالت را نیز دوست دارد، و در تعریف عدل می‌گویند: وَضعُ الشَّیءِ فی مَوضِعِه، نهادن هر چیزی بر جای خویش. از اینرو خداوند به حجاج خانه‌اش دستور می‌دهد، پس از انجام مناسک حج، طهارت کنند، خود را بشویند، آلودگیها را از خود دور کنند و اصلاح سر و صورت نمایند و زیبایی‌های خود را اظهار نمایند، بوی خوش برگیرند و فضا را معطر سازند.

ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْیُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ (حج29)

سپس چرکی‌ها و آلودگی‌های خود را برطرف سازند و نذرهاشان را وفاء نمایند وگرداگرد بیت عتیق طواف کنند.

لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاء اللَّهُ آمِنِینَ مُحَلِّقِینَ رُؤُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِینَ لَا تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِن دُونِ ذَلِكَ فَتْحًا قَرِیبًا (فتح27)

هر آینه خداوند رؤیای رسولش را به درستی براست آورد که حتماً به مسجد الحرام داخل می‌شوید، اگر خدای بخواهد، در حالی که در امانید و پیرایش کنندگان سرهاتان و کوتاه کنندگان (ناخنها و موهاتان) هستید، در حالی که نمی‌ترسید، پس بدانست (خدا) آنچه را که نمی‌دانستید، پس جز این فتحی نزدیک (مر شما را) بساخت.

یَا بَنِی آدَمَ خُذُواْ زِینَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ (اعراف31)

ای فرزندان آدم برگیرید زینت‌هاتان را به ساحت هر مسجدی و بخورید و بیاشامید و زیاده‌روی مکنید که خدای زیاده‌روان را دوست ندارد.

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِی لِلَّذِینَ آمَنُواْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ (اعراف32)

بگو (ای پیامبر) چه کسی حرام ساخته است زینت خدای را که مر بندگانش بیاراسته و نیز پاکیزه‌های روزی را، بگو (ای پیامبر) اینها همه از آنِ کسانی است که ایمان آورده‌اند در زیستن این دنیا، و (بهرۀ)خالص آن مر ایشان راست در روز قیامت. اینچنین آیات را از هم می‌شکافیم برای مردمانی که می‌دانند.


برچسب ها: پوشش زنان و مردان از دیدگاه قرآن ،

riddlepgothijzvi.exteen.com
دوشنبه 16 مرداد 1396 08:02
Have you ever thought about publishing an e-book or guest
authoring on other blogs? I have a blog based on the same ideas you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know
my subscribers would appreciate your work. If you are even remotely
interested, feel free to shoot me an e mail.
http://beverlyvakas.weebly.com/blog/why-do-i-get-bunions
شنبه 14 مرداد 1396 15:12
Hello i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace, when i read this paragraph i thought i could also
make comment due to this good article.
Steven
سه شنبه 10 مرداد 1396 20:46
Hello very nice website!! Man .. Excellent ..
Amazing .. I will bookmark your web site and take the feeds additionally?
I'm satisfied to seek out a lot of useful info here in the post, we need work out extra
strategies in this regard, thanks for sharing. .
. . . .
What is distraction osteogenesis?
شنبه 7 مرداد 1396 11:34
Piece of writing writing is also a excitement, if
you be acquainted with afterward you can write
or else it is complicated to write.
at home std test
یکشنبه 4 تیر 1396 20:51
core از خود نوشتن در حالی که صدایی
دلنشین اصل آیا نه حل و فصل خوب
با من پس از برخی از زمان. جایی در سراسر
پاراگراف شما در واقع قادر به من مؤمن
اما تنها برای کوتاه در حالی که.
من هنوز کردم مشکل خود را با جهش در مفروضات
و یک ممکن است را خوب به پر همه کسانی
شکاف. اگر شما در واقع که می توانید
انجام من را بدون شک تا پایان در گم.
Madeline
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:54
Wonderful goods from you, man. I've understand your
stuff previous to and you're just too magnificent.
I really like what you've acquired here, certainly like what you're saying and the way in which you say it.

You make it enjoyable and you still care for to keep it smart.
I can't wait to read far more from you. This is actually a wonderful
site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر